פטנטים – סדנת פטנטים

 

דוגמה: של יום סדנה בנושא: פטנטים - סדנת דוגמה

פטנטים פטנטמרעיון למוצר – שלבים ברישום  פטנט       

סדנא עבור  המכון לפטנטים

כמות המשתתפים- כ 12-14 איש

טרום הסדנא     איתור צרכים – פגישה אישית עם בעלי המכון לפטנטים

כמות המשתתפים- כ 12-14 איש

מושב 1             הדבקת מדבקות עם שם כל משתתף ע”פ הכללים (שלום אני שלומית מה שמך? נעים מאוד…)

09:00-09:10      הצגה עצמית +הסבר על המקום+מהו סדר היום

09:10-09:30      תרגיל פתיחה – כניסה לנושא+היכרות הפטנטים ע”י תרגיל עם תמונות ממציאים והמצאות.

09:30-10:30      רקע תאורטי –הגדרת פטנט, הגדרות בתחום ומונחים הקשורים לנושא.

10:30-10:45      הפסקה

מושב 2

10:45-12:00      התנסות מרכזית –קטע מסדרת סינפלד – קרמר ממציא בושם בריח ים והרעיון שלו נגנב

דיון לאחר הסרט- ניתוח המאורעות

תובנות – דרך הבנת הטעויות של קרמר

הוצאת כלים – הס.ד.ר הנכון להצלחה  -איך צריך לפעול בפועל למימוש רעיון לכדי פטנטים.

12:00-12:15      הפסקה

מושב  3

12:15-13:30      ברקע ישמע שיר הפטנטים בביצוע אורי זוהר – לשם חזרה לאוירת נושא הפטנטים

עבודה בקבוצות – בניית מוצר חדשני משילוב חפצים חדשים+רישום והסבר שלבי פעולה

פתיחת הנושא במליאה – כל קבוצה מציגה המוצר +משימת שלבי פעולה שונים

חיבור הנושא לשטח

13:30-14:15      הפסקת ארוחת צהריים

מושב 4

14:15-15:35      סימולציות- חלוקה לקבוצות פיתוח פטנט מנדנד עגלה

תרשים זרימה- מה למדנו/עשינו בסדנא

15:35-15:55      סבב “מה לקחתי”

משוב

 

איתור צרכים:

פגישה מקדימה עם עו”ד עוזי חבושה בעלים ומנכ”ל המכון לפטנטים. המכון הוקם בעקבות צורך אותו זיהה עוזי בעברו. מקטנות נהג עוזי לרשום רעיונות על גבי ספרים ומחברות ולפני כ 10 שנים החליט לרשום כפטנט את אחד מרעיונותיו. בדרך למד והכיר את תחום הפטנטים ונעזר בבעלי מקצוע שונים ומכאן החליט לעזור לאחרים שרוצים לקדם וליישם רעיונותיהם ולצמצם את כיתות הרגליים ולשלב את כל הנדרש במקום אחד שיוכל ללוות את הממציא משלב הרעיון בראשו עד למוצר ושיווקו.

המכון לפטנטים מלווה ממציאים משלב רעיון עד מוצר. רוב הפונים מגיעים באמצעות חיפוש באינטרנט בנושא פטנטים בעקבות רעיון שעלה במוחם וללא ידע מוקדם בתחום הפטנטים, ומגיעים לפגישת ייעוץ להכרת והבנת התחום. הרעיון הינו העברת סדנא ראשונית בסכום סימלי למען מתן ידע בסיסי בתחום לכל המתעניין. זוהי הכנסה נוספת לחברה וכן אפשרות קבלת מידע בסיסי אך חשוב מאוד בתחום הפטנטים ובמיוחד כדי למנוע טעויות בדרך שעלולות להיות יקרות ערך ולעלות באובדן מונופול על  הפטנט ואף גרוע מכך היתר שימוש בו ומתן זכויות על הפטנט למישהו אחר.

בשלב האיתור ישבתי בפגישות של עוזי עם ממציאים כדי לשמוע וללמוד מה הם אומרים וכיצד עוזי מסביר להם מה צריך לעשות.

מטרות המזמין:

להרוויח כסף מהסדנה עצמה

ולהקטין את זמן הפגישה האישית והייעוץ האישי מול עו”ד הנהוג כיום וניתן בחינם לכל לקוח.

המכון לפטנטים מתמחה בכל התהליכים עליהם נפרט בקצרה בסדנה – כך שמטרת הסדנה גם להביא מקהל המשתתפים לקוחות פוטנציאליים לחיפוש ועריכת פטנטים במכון לפטנטים.

קהל היעד: אנשים הבאים מרצון כדי לקבל ידע בסיסי ביותר בתחום הפטנטים, רובם בעלי רעיונות המעוניינים לממשם. קהל הטרוגני. לראשונה בסדנא שכזו. נקודת ההנחה כי למשתתפים אין ידע מוקדם בתחום

מושב 1

חלוקת מדבקות – לעבור אחד אחד לשאול לשמו ולהציג את שמי בחיוך והכרות ראשונית עם האנשים – בשלב זה ניתן לקלוט ברושם ראשוני מי פתוח יותר עם מי ניתן לפתח נושאים שונים, במי ניתן להעזר בסדנא לתרגילים שונים, מי ביישן יותר…

הצגה עצמית:

בוקר טוב לכולם,  אני תמר, תמר רמון חבושה, אני רוצה לתת לכם בקצרה קצת ידע כללי עלי ועל מה שנעבור ביחד בשעות הקרובות.

אני בעלת תואר שני בתקשורת ועיתונאות ציבורית ובמדעי המדינה מאוניברסיטת בר אילן ובעלת תואר ראשון במדעי המדינה סוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאותה אוניברסיטה.

עד לפני כמה שנים שימשתי בתפקידי ניהול שיווק ומכירות, כשהמשמעותיים ביותר כמנהלת תחום מכירות בחברת כיתן תעשיות טקסטיל ולפני כן מנהלת מכירות בחברת רכבי היוקרה יגואר ישראל.

אני חייבת לציין כי לאורך כל תפקידי תמיד השתמשתי וניצלתי את היכולות היצירתיים שלי ובהחלט היו לי כל מיני “פטנטים” ושיטות יצירתיות ולא תמיד מקובלות לשם שיווק ומכירת מוצרים ואף את עצמי. לדוגמא בזמן עבודתי ביגואר נהגתי מדי פעם לצאת מאולם התצוגה כדי להתאוורר ולטייל ברחוב המסגר

ובו זמנית נכנסתי לסוכנויות רכבי היוקרה המתחרות של ב.מ.וו ומרצדס כדי ללמוד עליהם, לקשקש, להכיר המוצר ול”גנוב” לקוחות…הייתי מנהלת שיחות עם לקוחות פוטנציאליים ואח”כ מצליחה להביאם גם אלי לאולם התצוגה אופן משכנע בהתאם לנסיבות. בנוסף תמיד יש לי כל מיני רעיונות וחלומות למוצרים שאני צריכה וחבל שאינם בנמצא ואני גם חובבת גאדג’טים והמצאות ופטנטים מדליקים.

אפילו יש לי מס’ פטנטים שחלקם נרשמו וחלקם בתהליכי רישום. לדוגמא כאמא לתינוק כשבני החל לבקר בגן ראיתי שילדים יש נטייה להכניס לפה את המוצצים והבקבוקים אחד של השני ואז חשבתי אולי אפשר לפתח בקבוק וגם מוצץ שברגע שהילד מרים אותו הוא אומר את שמו של הילד. בהמשך חשבתי לפתח בקבוקים אישיים עליהם תוטבע תמונת הילד כך שיוכל ישר לזהות את בקבוקו.

כמו שאתם מבינים אני מאוד מתחברת לתחום הפטנטים החובק בתוכו עולם ומלואו והרבה יצירתיות וכן הרבה ידע מקצועי וחוקים וכללים אותם חשוב להכיר ולדעת. חשוב לי לציין כי יש לשים לב לחשיבות הדברים כי קל מאוד לאבד זכויות על רעיון שלנו אם לא מכירים את הכללים ולכן כדאי להקשיב וללמוד איך עושים את זה נכון.

הסדנא תיערך עד סביבות השעה 16:00 ונערוך כ 4 הפסקות בהן הפסקת צהריים ארוכה – ארוחת הצהריים תוגש במסעדה ממול משרדנו ע”י תלושים אותם נחלק לפני הארוחה.  קפה וכיבוד ניתן לקחת באופן אישי בהפסקות באולם ההמתנה, שירותים ממוקמים מאחורי עמדת המזכירות וכן מחוץ למשרדנו מימין המסעדה.

אבקש לכבות את הפטנט שנמצא ברשות כולכם אותו אכנה “שח רחוק-רחוק אל חוטי” ….ומי שלו הבין-פלאפון.

מי שמעוניין יש לכם מתחת לכסאות מחברות וכלי כתיבה.

תרגיל פתיחה, הכרות וכניסה לנושא:

פריסת גלויות עם תמונות של ממציאים והמצאות ידועות על הריצפה (רדיו, טלפון, גלגל, סיכת בטחון, נורה, איינשטיין,  גלילאו,וכד’…)

כל אחד בוחר גלויה ומתיישב.

כעת עליכם להציג עצמכם ולהסביר בקצרה למה בחרתם בגלויה הספציפית מה תרומתה לחיי היום יום או לכם אישית… כמובן ואחרי כל משתתף להודות ולעודד ולחייך ולחזק..

שמש אסוציאציות למילה פטנט

מה  מזכירה ומעוררת בכם המילה פטנט? ….א’, ב’, ג’

 יופי מעולה

באמת אפשר במילה פטנט לחשוב על המון דברים וכל מה שנאמר כאן נכון. היום נתמקד בנושא איך לשמור על פטנט מרגע שעולה לנו הרעיון בראש מה צריך לעשות למי לפנות ואיך להגן על הרעיון שלנו שאכן ישאר שלנו וכיצד נוכל אולי להפיק ממנו רווח כלכלי/כספי ו/או רווח פרסומי ונבין איך לא לעשות טעויות העלולות לגרום  לנו לאבד את זכויותינו גם על פטנט שאנחנו המצאנו.

חומר מקצועי תאוריות והגדרות 

חברים יקרים אל תהיו בלחץ אם לא שמעתם או לא הבנתם תשאלו אותי ואסביר שוב או אחזור על דברי והכי חשוב לפני ההפסקה אחלק לכם דף מושגים והגדרות ואת סדר הפעולות שיהיה לכם רשום.

 

מישהו יכול לנחש כמה פעמים ביום אנשים בעולם כולו רושמים את המילה פטנט בגוגל?

כמה פעמים נרשמת המילה פטנט בגוגל בעברית?

-תשובות חלק  מהמשתתפים יכתבו על הלוח – כדי להשוות לתשובה האמיתית

שימו לב כ49,600,000 – אתם מבינים שמדובר בכ 50 מיליון הקשת המילה פטנט ביום? וזה רק בגוגל.

על המילים חיפוש פטנט PATENT SEARCH –ביום בגוגל נרשם  כ 88,300,000 פעם.

בישראל ובעברית נרשמת המילה פטנט 40,900 פעם ביום בגוגל

המילה פטנטים 271,000 ביום

חיפוש פטנטים 223,000 פעמים ביום

ועוד קצת לידע כללי: בעולם קיימות כ 17 מיליון פטנטים ובקשות לפטנט מתוכן כ 17,000 של ישראלים, מכאן כ 1 ל 1000 מוגש ע”י ישראלים.

מה אפשר להבין ולחשוב מכך שכ 50 מיליון אנשים וחברות בעולם בודקים משהו בהקשר של פטנט?

נכון, אנשים מחפשים הזמנויות לנצל רעיונות, להצליח להתעשר

מה עוד? אנשים בודקים איך לנהוג, איך להתקדם, מה צריך לעשות

עוד רעיונות? איך לחשוף ולפתח הרעיון ובו זמנית  להגן עליו

כמו גם אם הרעיון שברשותם הוא בכלל פטנט…

אלו מילים נרדפות או מזכירות את המילה פטנט שכבר רשומות על הלוח בחלקן? (בשמש אסוציאציות)

המצאה, רעיון, חדשנות

ואיך באמת נדע האם הרעיון שלנו הוא פטנט? או פטנטבילי (יחשב כפטנט)

מה זה בכלל רעיון?

רעיון מחשבה מקורית, מחשבה שיש בה חידוש (מתוך ויקימילון – ויקיפדיה)  (1)

המצאה – היא פתרון חדש ובלתי צפוי לבעיה או קושי בעולם המוחשי, הנהגה במחשבתו של אדם (ויקיפדיה) (1)

מוצר או תהליך חדשני, עליו מבקש הממציא להגן באמצעות בקשת הפטנט.

ממציא
הוגה ההמצאה. אין לבלבל עם בעל פטנט. אדם יכול לקבל פטנט ולמכור את הבעלות עליו, כך שלא יישארו בידיו כל זכויות פרט לכבוד שבתרומה לקידום הטכנולוגיה

התקדמות המצאתית
החוק מגדיר התקדמות המצאתית כ”התקדמות שאינה נראית כענין מובן מאליו לבעל מקצוע ממוצע, על סמך הידיעות שכבר התפרסמו לפני תאריך הבקשה”. התקדמות המצאתית הינו אחד התנאים אותם המצאה צריכה לקיים בכדי להיות כשירת פטנט. תנאי ההתקדמות ההמצאתית בא למנוע מצב שבו כל שינוי מינורי בפטנט כלשהו יצדיק מתן פטנט נוסף. (2)
בואו ננסה להגדיר פטנט? יעלו הצעות שונות מקהל המשתתפים…ובעזרתם אגיע להגדרה הרצויה

חדשנות
בהקשר של עולם הפטנטים, חדשנות היא תנאי הכרחי לכך שהמצאה תאושר כפטנט. מושג החדשנות הוא אוניברסאלי – פרסום קודם כלשהו של ההמצאה בכל מקום בעולם לפני תאריך בקשת הפטנט – מונע קבלת פטנט.
יצוין כי על פי החוק, פרסום קודם השולל מהמצאה כלשהי את חדשנותה, מוגדר כפרסום המאפשר לבעל מקצוע לבצע אותה על פי התיאור המצוין בפרסום – כלומר אזכור של הרעיון בצורה כללית ומופשטת, לא תמיד ייחשב כפרסום קודם, אבל פירוט ולו גם הבסיסי ביותר של התהליך במאמר מדעי, או קיומו של מוצר ממשי המאפשר לבעל מקצוע לחקותו, נחשבים לפרסום קודם ומונעים רישום פטנט. (2)

מהו פטנט ואיזה ערך נוסף מביא הפטנט למוצר?

פטנט- הגדרת המונח פטנט :
“תעודה רשמית הניתנת לממציא לאות ששמורות לו הזכויות על המצאתו” (3)
אז מהו בעצם פטנט
פטנט הוא סוג של מונפול שהמדינה מעניקה לממציא כלשהו שהמציא המצאה שיש בה חדשנות ושהיא מצליחה לקדם תהליכים או מוצרים שכבר קיימים. פטנט הוא התמורה שמקבל הממציא לאחר שהסכים לשתף את הציבור המקומי בדבר ההמצאה החדשנית שלו , המונופול על הפטנט הוא לזמן של 20 שנה והוא אוסר על הציבור לייצר ולשווק את אותו מוצר או את אותו תהליך טכנולוגי ולקבל מכך רווחים. פטנטים הם מקומיים וכיום בכל מדינה מודרנית ומסודרת יש רשות המייצגת את הציבור בפני אלושממציאים פטנטים. פטנטים נועדו בעצם להגן על הממציאים שהמציאו המצאות  ולעודד מאמץ והשקעה של זמן כסף ומחשבה שיביאו בסופו של דבר להמצאה חדשנית נוספת שתקדם את המדע ותביא תועלת לבני האדם.(3)

(לרשום על הלוח הגדרת פטנט)

אחרי שהגדרנו פטנט בואו ננסה להסביר מיהו בעל הפטנט לדעתכם?

בעל פטנט
ניתן להתייחס אל פטנט כאל נכס קנייני לכל דבר בעל ערך כספי. האדם הרשום ביומן הפטנטים כמי שניתן לו פטנט או כמי שעברה אליו בעלות על פטנט הוא בעל פטנט, הוא זה שזכאי ליהנות מפירותיו ורק לו מותר להשתמש בפטנט או להעניק לאחרים את זכות השימוש בו. (3)

• בקשת פטנט:  תהליך ההגשה של בקשת פטנט הוא תהליך ארוך ומייגע שדורש מהממציא להשקיע כסף וזמו רב. כיום קיימיםמשרדי עו”ד שההתמחות שלהם היא בעריכה מקצועית ונכונה של בקשות פטנטים, וברישום נכון ומדויק של בקשות פטנטים. בקשה לרישום פטנט מוגשת לרשות הריבונית שנמצאת בכל מדינה ואשר אחראית על רישום פטנטים , בישראל ישנה כאמור לשכה של רשם הפטנטים שפועלת מטעם משרד המשפטים. הבקשות לרישום פטנטים עוברות תהליך מדוקדק של רישום ותיארוך הבקשה ולאחר מכן הן מצפות לבחינה ובדיקה של מומחה מיוחד מטעם המדינה שיש לו את הסמכות להחליט איזו המצאה רשאית להיות פטנט ואיזו לא.
• בקשה שהתקבלה כפטנט ולא הוגשה נגדה התנגדות כלשהי של גורם אחר המערער על הזכות שיש לאותה בקשה לקבל פטנט , תקבל בסופו של דבר את הזכות להיות פטנט.  (3)

המטרה ברישום פטנט

צריך להבין כי למעשה אנשים או חברות רושמים פטנט לטובת עסק או מוצר לרוב למטרת עשיית רווח כספי.

מה ההבדל והערך הנוסף אם בכלל שנותן לנו פטנט לעומת מוצר אחר שאינו מוגן פטנט?

האם כדאי לנו בכלל לרשום פטנט על מוצר או לא?

אנשים נוטים לחשוב כי פטנטים אלו דברים באוויר

למעשה פטנט זהו אלמנט או כח נלווה ו/או משלים שמתווסף ליחידה העסקית.

פטנט אינו שונה מיחידה עסקית אחרת.

מה מייחד מוצר בעל פטנט למוצר שאין עליו פטנט?

הפטנט נותן למוצר מונופול – הכוונה שאף אחד אחר לא יכול לבצע, לייצר ולשווק מוצר זה בטריטוריה/במדינות בהן נרשם הפטנט. (לרשום על הלוח פטנט=מונופול)

מכאן ברור כי ברמה העסקית עדיף לאדם או חברה לקדם מוצר עסקי או תהליך תעשייתי לא תחרות.

כיצד עושים זאת ללא תחרות?

כאן למעשה נדרשת חדשנות.  הכוונה לחדשנות המצאתית במוצר. (לרשום על הלוח כי יש חובת חדשנות המצאתית)

במידה ובסופו של עניין נקבע כי יש חדשנות המצאתית – אז מקבלים פטנט.

מתי יש חדשנות המצאתית?

צריך שהמוצר יעמוד ברף מידת החדשנות שנקבעה בחוק.

הפטנט הוא תעודה שמקבל ממציא ממדינה.

מי יודע לכמה זמן ניתן לקבל מונופול על פטנט? האם לכל החיים? האם לזמן מוגבל?

פטנט – זוהי פיקציה משפטית למעשה (זה לא דבר טבעי)

ב 1718  נוסד לראשונה משרד הפטנטים בארה”ב. מתוך מטרה לטובת האנושות, רצו לתת לאנשים פרטיים ולחברות תמריץ כשלהו כדי שימשיכו להשקיע מרעיונותיהם כישוריהם וזמנם למען המשך פיתוח  הקידמה ולמען האנושות כולה. ולאחר מחשבות רבות מצאו דרך ממנה יוכלו כולם ליהנות ולהרוויח. הוחלט כי הפתרון יהיה לתת פרק זמן מסויים לזכות מהכנסה כלכלית מפרויקטים שכאלו ובו זמנית גם האנושות כולה תוכל להרוויח מכך. הוחלט על חוק הפטנטים בו נאמר בין היתר כי בעל הזכויות יקבל מונופול ל-20 שנה. צריך להבין שאין זה מצב טבעי וזו פיקציה משפטית כי באו וקבעו חוק. (4)

חוק הפטנטים אומר שמי שעומד בדרישה המצאתית בעלת רף מסויים בו צריך לעמוד מקבל מונופול ל- 20 שנה במדינה בה הוגש הפטנט.

ולמה זוהי פיקציה? בואו נחשוב מה היה בעבר בעולם הקדמון, לדוגמא אילו המצאות היו אז?

נניח מישהו המציא ופיתח חץ וקשת…מכאן מה עשו?

נכון, כולם התחילו לבנות חץ וקשת וכך התפתחה למעשה האנושות והיו שיפורים ותרומות עד לפיתוח כלי הנשק הבא וכן הלאה.

עד שבמאה ה-18 באו ואמרו שאם מישהו רוצה להמציא המצאה למען האנושות ללא מטרת רווח ולכן קבעו חזקה משפטית שאינה ניתנת לסתירה ואינך יכול לחזור בך ולתקן המצב.

מכאן כל מי שממציא מוצר או תהליך תעשייתי כלשהו ויוצא עם המוצר החוצה, משווקו, מפרסמו, או מסביר את אופן מרכיביו וביצועיו ולא רשם פטנט הוא עצמו מוותר על כל זכויותיו במוצר זה ולא יוכל לרשום על זה פטנט לעולם והעביר זאת לנחלת הכלל.  ואם שיווק ו/או מכר ו/או תיאר אופן פעילותו של המוצר איבד כל אפשרות למונופול על מוצר זה לעולמי עד. ולכולם מותר יהיה להשתמש במוצר זה לשווקו, ליצרו, למוכרו ולפרסמו.

האם כדאי לרשום פטנט על מוצר שפיתחנו?

למה?

העולם בו אנו חיים, העולם המערבי הינו עולם קפיטלסטי כלכלי ותחרותי ובמיוחד במאה הנוכחית כמעט כל מוצר היוצא לשוק מייד מתעוררת השאיפה לשפרו ולייעל לעומת המתחרים. ולכן במצב הטבעי שואפים למונופול, ובמידה ועומדים בדרישת החדשנות שנקבעה יש סיכוי לקבל מונופול ע”י קבלת תעודת פטנט עבור מוצר או תהליך חדשני הניתן ליישום בתעשיה או באופן ביצוע טכנולוגי.

(ושוב חזרה על הנושא)

מהו פטנט?

פטנט מוגדר ע”י חוק הפטנטים בארצות שונות באופן שכמעט זהה במהותו בין מדינה אחת לרעותה.

המצאה- הינה חדשנות כל עוד הינה ניתנת לביצוע כמוצר בתעשייה והינה טכנולוגית ואיננה מובנת מאליה לבעל מקצוע בתחום.

מי שעמד בדרישת המצאה מקבל תעודה וזהו למעשה הפטנט.

רעיון – אינו עומד בדרישת המצאה, הוא מס’ רבדים לפני האיך, אינו מפרט את האיך (איך = אופן ביצוע ספציפי מפורט).

רישום פטנטים ועריכת פטנט

עריכת פטנט – הכנת תיק פטנט בו כל החומר הכתוב תיאור ופירוט הפטנט ואופן פעילותו המדויקת מלווה בשרטוטים. זוהי למעשה סגירה הרמטית משפטית וטכנולוגית כד כמה שאפשר של אופן הביצוע.

יש חשיבות רבה לסגירה הרמטית כדי שלא יוכלו לרשום פטנט דומה ולכן צריך לחשוב על כל החלופות ולרושמם בפטנט כדי שלא ניתן יהיה לעקוף הפטנט ולבצעו בדרכים חלופיות או קרובות.

רישום – עצם הגשת ועריכת הפטנט לאחד מרשמי הפטנטים במדינה ספציפית בפורמט הגשה הנקרא בקשה לפטנט – PATENT PENDING – זהו למעשה המצב המשפטי בטווח זמנים ממועד הבקשה עד שיחליטו באם לאשר כפטנט או לאו.

תאריך הבכורה – על פי אמנת פאריס יום הגשת הבקשה לפטנט נחשב תאריך הבכורה היינו כל התייחסות למועד תחילת חיי הפטנט במידה ובסופו של דבר יתקבל כפטנט יחושב לפי תאריך זה. (3)

סוגי פטנטים – בקשת פטנט קבוע, פטנט פרוביזורי/זמני, בקשת PCT

פטנט קבוע – מקבלים מונופול וזכויות על הפטנט למשך 20 שנה במדינות בהן רושמים. לאחר 20 שנה הופך לנחלת הכלל ולא  ניתן להאריכו.

אפשר לתת דוגמא – חברת טבע –תחום גינארי – מחכים  לתרופות מוצלחות שיפוג תוקף הפטנט שלהן ומייצרים אותן גם.

פטנט פרוביזורי/זמני – תפיסת זמן ותאריך בכורה על תנאי הגשת פטנט קבוע תוך עד 12 חודשים

אם לא תגיש אחרי 12 חודש בקשה קבועה הפטנט יתמוסס ולא יהיה קיים

בואו נחשוב למה לאדם לרשום פטנט פרוביזורי ?

יתרונות

זול בהרבה (בסביבות פי 2  במחיר אם לא יותר)

אפשר במיידיות להכין תיק בקשה ולתפוס תאריך בכורה

יתרון אם ידוע לי שהמתחרה שלי מפתח משהו דומה

יתרון וחשיבות אם יש צורך במוצר שי במיידי (מחלות וצריך תרופה, מוצר לעונה מסויימת או לכבוד חג מסוים…)

האדם הפרטי יכול להשקיע במינימום ויש לו 12 חודש לגייס משקיע כלכלי שישקיע ברישום קבוע ויקר יותר וכן ישקיע בהמשך בפיתוח ושיווק…

PCT– אמנה בינלאומית המאפשרת הגשת פורמט בקשה שלמעשה מקל על  הרישום בארצות הלאום הספציפיות בסופו של עניין ונותן ארכה נוספת של עוד 18 חודש לממציא לפני שילך לרשום את הבקשה הקבועה. כלומר הפטנט נרשם במדינה ספציפית כעת יש לנו עוד 18 חודש לרשום בעוד מדינות לאום נוספות.

– בקשת פטנט בינלאומית Patent Cooperation Treaty -PCT- בקשת פטנט בינלאומית
אמנת ה-PCT העוסקת בהגשת בקשות פטנטים בינלאומיות. האמנה נחתמה בשנת 1970 בוושינגטון, במטרה ליצור מנגנון אחיד לרישום פטנטים במספר מדינות, על סמך בקשה בינלאומית אחת. האמנה מנוהלת בידי המשרד הבינלאומי של הארגון העולמי לקניין רוחני WIPO שמרכזו בג’נבה. עד היום הצטרפו לאמנה מעל 120 מדינות. מדינת ישראל הצטרפה לאמנת ה-PCT בשנת 1996 וכיום רשות הפטנטים הישראלית היא בין המובילים בעולם בטיפול בבקשות פטנט בינלאומיות המוגשות בישראל.
בקשת פטנט בינלאומית, היא בקשת פטנט שבשלב מאוחר יותר, לאחר שייערך חיפוש פטנטים והבקשה תיבחן, תועבר למדינות המיועדות. כל מדינה מיועדת תתייחס לבקשה הבינלאומית כאילו מדובר בבקשת פטנט מקומית ותעניק פטנט לאומי לפי חוק הפטנטים הקיים באותה מדינה.

הליך ה-PCT מחולק לשני שלבים- השלב הבינלאומי והשלב הלאומי –

בשלב הבינלאומי מגיש המבקש בקשת פטנט למשרד המקבל המוסמך, בהתאם למושב או האזרחות שלו. ניתן להגיש בקשת פטנט בינלאומית תוך 12 חודשים ממועד ההגשה של הבקשה הבכורה בכל אחת מהמדינות החברות באמנת פריס, ולדרוש את דין הקדימה בהתאם לאמנת פריס. במשרד המקבל הלאומי הבקשה נבדקת באופן פורמאלי בלבד, ועותקים ממנה נשלחים למשרד הבינלאומי ולמוסד החיפוש הבינלאומי . מוסד החיפוש מבצע את החיפוש ומעביר את דו”ח החיפוש למבקש ולמשרד הבינלאומי. המשרד הבינלאומי מפרסם את הבקשה בצירוף דו”ח החיפוש בתום 18 חודשים מתאריך ההגשה הבינלאומית או מתאריך דין הקדימה, אם יש. (5)

בשלב הלאומי כל משרד מיועד יתייחס לבקשה הבינלאומית כמו לבקשה לאומית, היא תיבחן, ויינתן פטנט עליה בהתאם לחוק באותה מדינה. כניסה לשלב הלאומי כרוכה בתשלום האגרה הלאומית במשרד הפטנטים של כל מדינת יעוד.

תמונת הלוח בזמן החומר התיאורטי:

רעיון

חדשנות

פטנט

רישום קבוע

רישום זמני

PCT

חלוקת דפים מוכנים עם כל ההגדרות כפי שהבטחתי

הפסקה 15 דקות

פטנטים – סדנת פטנטים

מושב 2

התנסות מרכזית

קטע מהסידרה סיינפלד-הקטעים מתוך  עונה 3 פרק 14+ עונה 4 פרק 13

בקצרה רקע על הסידרה ובמיוחד על קרמרחבורת 5 חברים בניו יורק, קומדיית מצבים

קוזמו קרמר: גבוה, בעל שיער פרוע, וכמעט תמיד לובש מכנסיים קטנים ממידותיו. קרמר הוא הדמות המוזרה ביותר בסיינפלד. הוא בדרך כלל מכוּנה בשם משפחתו. הוא מפורסם בשל ה”כניסה” שלו, בעת שהוא פותח את הדלת לדירתו של ג’רי ומחליק אל תוך החדר.

מכיוון שנראה שהוא מובטל נצחי (מלבד כמה דוגמאות נדירות), הוא מעורב תכופות ברקיחת מזימות מטומטמות שמטרתן להניב לו כסף, ורוב ההמצאות הן שלו.

המצאותיו של קריימר- רשימה חלקית:

ספר-שולחן קפה על שולחנות קפה. (The Opposite)

פיצרייה בה אתה מכין את הפיצה בעצמך, רעיון שלא יצא לפועל בגלל מריבה עם שותפו (פופי).

בושם בריח של חוף הים. הרעיון נגנב מאוחר יותר על ידי קלווין קליין. (The Pez Dispenser)

חזייה לגברים, רעיון שהיה שותף לו גם פרנק קוסטנזה. הרעיון לא יצא לפועל כי האדם לו הציעו להפיק את המוצר שאל את פרנק אם הוא יכול לצאת עם אסטל (אשתו). פרנק התעצבן וביטל את העסקה. (The Couch)

מסעדה שמוכרת אך ורק חמאת בוטנים וכריכי ג’לי. שום דבר לא יצא מהרעיון הזה. (The Friars Club)

קטשופ וחרדל באותו הבקבוק (The Voice)

לסלק את כל הרהיטים מהבית ולהחליף אותם במפלסים (The Pony Remark)

תאור הקטע: קרמר נכנס בכניסתו המפורסמת לביתו של ג’רי ואומר לו להריח את בית השחי שלו, ג’רי מתלהב מהריח ושואל מה זה? קרמר מספר כי הצטרף אל קבוצת שחיית חורף באוקיינוס האטלנטי והם מתלהבים מריח הים ממנו מריח גופו…בהמשך קרמר ממציא מחליט להמציא בושם בריח ים ומגיע עם הצעתו למנהל בכיר בחברת קלווין קליין ומספר על המצאתו ומנסה להלהיבו בדרכו המיוחדת של קרמר. המנהל דוחה הרעיון וטוען שאין סיכוי לבושם שכזה. (סינפלד עונה 3 פרק 14 THE PEZ DISPENSER)

לאחר כשנה (בפרק אחר של סיינפלד )ג’רי יוצא עם  דוגמנית של קלווין קליין ובעת ביקורה בביתו הוא מריח ממנה ריח מוכר וטוב ושואל מה זה. הדוגמנית מספרת לו שזהו בושם חדש של קלווין קליין בשם “אוקיינוס”, ג’רי מייד מבין כי גנבו את הרעיון של קרמר…העלילה כרגיל מסתבכת ולאחר שקרמר מגלה כי גנבו ופיתחו וייצרו את הרעיון שלו הוא מנסה להגיע לפגישה בחברת קלווין קליין…הוא פוגש את אותו מנהל עמו נפגש שנה קודם ומזכיר לו את פגישתם וטוען כי גנבו ממנו את הרעיון. המנהל מכחיש וצוחק בפניו של קרמר. קרמר לא מוותר ומצליח להגיע אל קלווין קליין וטוען כי גנבו לו את הרעיון..ושוב העלילה מסתבכת וקלווין קליין מתלהב מגופו המוצק של קרמר ובוחר בו לדגמן תחתונים) Pסיינפלד עונה 4 פרק 13 THE PICK ׂ)

מכאן נפתח הנושא לדיון קצר:

השאלות שאשאל:

מה היה לקרמר לפני שנה? (רעיון, פטנט, המצאה, מוצר חדשני..)

איזו טעות עשה קרמר? (כשסיפר את רעיונו ללא הגנה כלשהי על דבריו – הסכם סודיות)

האם יש לקרמר טיעון מוצדק?

האם יש לו זכות ראשונים על הרעיון?

האם יתכן שהבושם היה קיים לפני שהרעיון עלה במוחו של קרמר? אולי היה כבר בפיתוח או עוד מישהו חשב על זה?

להוציא תובנות מהמקרה של קרמר – ע”י שאלות

לא לספר את הרעיון לכל אחד,  קיימים מקרים רבים של גניבת רעיונות ובשלב שכזה יהיה קשה מאוד לתבוע אם בכלל גניבת רעיון. ובכלל לשמור בלב כמה שיותר.

לפני כול היה צריך לרשום פטנט, ואם לאו,

לכן, לכול הפחות היה צריך להחתים על הסכם סודיות.

לא לפרסם ולא לשווק המוצר כי אז כבר לא ניתן יהיה לרשום עליו פטנט.

לבדוק אם הרעיון כבר קיים, האם יש ברעיון שלנו חדשנות?

לפנות לגוף מייצר/ משווק/ בחברות אחרי שיש לי הגנה מסויימת על הרעיון שלי כדי שישאר שלי

ואז מה הם הכלים הקיימים ברשותנו

צעדים הכרחיים לקראת תהליך של רישום פטנט

סדר פעולה של ממציא בתחילת הדרך

לאחר שהחתמנו על הסכם סודיות יש לעשות בדיקת דוח חיפוש כדי לוודא שההמצאה שלנו לא קיימת לא כמוצר ולא כפטנט.

צריך לזכור כי יכול להיות מצב שמישהו כבר חשב עלזה ורשם פטנט ולא המשיך לפתח אבל המוצר כבר רשום.

חיפוש פטנטים: כל מי שחושב שיש בידו המצאה שהיא אכן חדשנית ושהיא יכולה להפוך לפטנט רצוי שיערוך תחילה חיפוש מוקדם כדי לראות האם כבר אין פטנט כזה, חשוב להדגיש שחיפוש פטנטים לא יתן לנו תשובה סופית ומוחלטת האם ההמצאה שלנו אכן תתקבל כפטנט אבל הוא יתן לנו מידע אילו פטנטים דומים כבר יש והאם יש כבר פטנט זהה לגמרי, אם אכן יש כבר פטנט זהה אנו נדע שאין טעם להציג בקשה לקבלת פטנט.

איך אנו יכולים לחפש ולבדוק אם קיים כבר רעיון כזה ואם יש לנו חדשנות?

נכון באינטרנט, בחברות בתחום….

אבל שימו לב לא נצליח בכוחות עצמנו לסרוק את כל האפשרויות כי יתכן וקיים מוצר אי-שם בעולם כמו גם יתכן וקיים פטנט שמישהו רשם פעם ומעולם לא נעשה בו שימוש.

לכן את החיפוש יעשה עבורנו בעל מקצוע  – שיש לו יכולת להגיע למאגרים שאנחנו מחיפוש רגיל באינטרנט לא נצליח להגיע. חשוב לודא שהרעיון שלנו לא קיים לא כמוצר ולא כפטנט בכל העולם.

נקודה חשובה היא להבין כי לעולם לא נקבל תשובה שתתן לנו 100% תשובה מכיון שלא כל העולם עדיין ממוחשב ועדיין קיימים פטנטים הרשומים בעולם רק באופן ידני כמו גם תמיד ישאר אחוז קטן שאולי קיים מוצר שפורסם. לכן החיפוש לעולם לא יתן מענה של 100% אך בעל מקצוע יכול להתקרב לאותם 100% והסרת הספק.

פיתוח קונספט עדיף טכנולוגית על מתחריו, שייתן יתרון מעשי בחיי המסחר כדוגמה: ייצור יותר זול, שיווק יותר קליט וכדומה

שימו לב כי בשלב החיפוש אנחנו נחשפים לפטנטים דומים בתחום ומכאן למעשה יכולים לשפר את הרעיון שלנו ולקחת רעיונות שקיימים ולשפרם למען קידום הפטט שלנו.

כמו כן יתכן מצב שיש פטנטים דומים לשלי אבל מכאן עלי להמשיך לפתח את שלי ולייחד ולבדל אותו ובכך שוב לשפרו.

התהליך לקבלת פטנטים
פטנטים הם לא עניין של מה בכך והם עוסקים במונפול עסקי שמעניק לממציאי פטנטים רווחים גדולים, ישנו תהליך משפטי שמוסדר ע”פ חוק ושקובע בדיוק מה צריך להיות כתוב ומתואר באותן בקשות פטנטים, למי יש להגיש את הבקשות לפטנטים, מי רשאי לקבוע האם המצאה מסוימת תקבל זכות להיות פטנט,תעודת פטנט, מה הציבור יכול לעשות לאחר שהתקבל פטנט ? ועוד ועוד המורכבות של התהליך לקבלת פטנט הצמיחה לה נותני שרותים שמספקים שרותים שונים הקשורים לעריכת פטנט, רישום פטנט, חיפוש פטנט ועוד.

אל מי נפנה למעשה?

עורך פטנטים הינו עו”ד או
מי שרשום בפנקס עורכי הפטנטים והוא בעל רשיון כעורך פטנטים. לעורך פטנטים זכות יחודית לעסוק בישראל בשכר בבקשות פטנטים, מדגמים וסימני מסחר ובהכנת כל מסמך המוגש לרשם פטנטים, ללשכת פטנטים או לרשות ההגנה על קניני התעשיה במדינה אחרת, ולייצג ולטפל בכל הליך לפני הרשם הפטנטים או בלשכת הפטנטים.
על מנת לקבל רשיון כעורך פטנטים צריכים להתקיים התנאים הבאים:
תושב ישראל; סיים מוסד להשכלה גבוהה, באחד מהמקצועות באים: הנדסה, כימיה, פיסיקה, ביולוגיה, רוקחות, מדעי המחשב;
עמד בבחינות לשכת הפטנטים ;
התמחה בישראל לא פחות משנתיים במשרד עורך פטנטים העוסק בעריכת פטנטים שלוש שנים לפחות, בלשכת הפטנטים או במחלקת פטנטים של מפעל תעשייתי; שילם את האגרה שנקבעה.   (3)

ציור הלוח בכיתה :

רעיון-

הסכם סודיות – בעת חשיפתו בפני כל אדם גם קרוב!

דוח חיפוש

עורך פטנטים

עריכת פטנט

הגשת בקשת הפטנט וקבלת מס’ פטנט

לסיכום בואו ונבין מה אנחנו למעשה

הסדר הנכון להצלחת פטנט בשלב הראשוני להמצאה:

הסכם סודיות                                 בראשי תיבות :

דו”ח חיפוש /בדיקת חדשנות                  הס.ד.ר. הנכון להצלחה=הסכם סודיות,דוח חיפוש ורישום

רישום פטנט: קבוע/זמני/PCT

תאריך בכורה

קבלת אישור ומספר בקשה

בראשי תיבות                הס.ד.ר

הסכם סודיות                דוח חיפוש                     רישום פטנט

ותזכרו שלפי הסדר הכל יהיה בסדר!!!!!!

הפסקה 15 דקות

מושב 3

עבודה בקבוצות

מקווה שההפסקה פתחה לכם רעיונות חדשים ועכשיו שימו לב

נתחלק ל 4 קבוצות לפי מספרים שאני אתן, כל מספרי 1 קבוצה כל מספרי 2 קבוצה וכן הלאה. תתיישבו בנפרד כל קבוצה

יש לנו פה על הרצפה כל מיני חפצים (ספר, CD,זוג גרביים ומסרק) ולידם מוצרים שונים (חוטים, גפרורים, נייר דבק, חוט תפירה ומחט, כפתורים, פנס, טושים, נייר כסף, נילון נצמד, ועוד…. כל קבוצה תקבל חפץ בעל שימוש ידוע.

כעת על כל קבוצה להיעזר בחפצים ומוצרים נוספים הנמצאים על הרצפה כדי לפתח מהמוצר הקיים מוצר אחר, חדש בעל שימושים חדשים ושונים מאלו שהיו לחפץ הראשוני.

קבוצה 1 –CD (ניתן להשתמש בו ולבנות ממנו סביבון, תליון/מדליה עם שרוך מסביב לצוואר,  תחתית לכוס…)

קבוצה 2 – מסרק (ניתן לעשות ממנו כלי נגינה, סולם לבעלי חיים קטנים כמו אוגר…להשתמש בו כסיכה המחזיקה את השיער ומקשטת…)

קבוצה 3 – ספר קריאה (להשתמש בדפים כמניפה לאוורור, לצייר על הדפים ציורים ולדפדף מהר ויוצא אנימציה, הגבהה להגיע אל משהו גבוה…)

קבוצה 4  – זוג גרביים (להפוך לכפפות, לבנות בובת כף יד, לחבר 2 ולעשות צעיף, חותלות …)

לאחר שהמצאתם את המוצר שלכם ותפתחו מוצר בעל שימושים חדשים  על כל קבוצה מוטלת משימה נוספת. כל קבוצה תקבל את משימתה רשומה על פתק.

שימו לב לרשותכם 12 דקות (בכוונה 12 דקות כדי להבהיר בהמשך את המשמעות של 12 חודשים אחרי רישום פטנט…)

פתק לקבוצה 1: עליכם לרשום מה עליכם לעשות משלב שעלה הרעיון החדש וכיצד לנהוג…למי לפנות ואיך, מה לבדוק…

המטרה – שירשמו כי יפנו למישהו מוסמך שיכול לכוונם וראשית לפני כל פתיחת הנושא ידרשו הסכם סודיות ובו בזמן יבדקו במקורות שונים ובפרט באינטרנט בשלב ראשוני האם קיים מוצר כזה…

פתק לקבוצה 2 : פיתחתם מוצר חדש, בדקתם וגיליתם שלא קיים מוצר כזה. כעת אלו אפשרויות עומדות בפניכם כדי לקדמו, לפתחו, לשווקו ,למוכרו מבלי לאבד זכויות. עליכם לפרוט את כל האופציות

המטרה – עליהם לרשום את כל סוגי רישומי הפטנטים זמני, קבוע ומה כל רישום נותן להם.

פתק לקבוצה 3: פיתחתם או המצאתם מוצר חדש. מה הדרישות כדי שזה אכן יהיה פטנט?

המטרה: לשנן שוב ולהזכיר לכולם מהו פטנט

פתק לקבוצה 4 : כיצד ומתי לפנות לחברות בתחום למכור ולשווק?

המטרה – רק אחרי רישום פטנט

עלי כמנחה להסתובב בין הקבוצות לראות שהבינו מה עליהם לעשות ולראות שהם פועלים בכיוון הנכון, לבדוק כי עומדים בזמנים ואולי צריכים הארכת זמן, לתת עצות ורעיונות לקבוצות שקצת “תקועות” ולא מצליחות לזרום או להתקדם…

להביא שעון מעורר חזק וגדול לסדנא…אחרי 12 דקות השעון יצלצל (אלא אם כן ניתנה הארכת זמן…)

פתיחה במליאה

כעת על כל קבוצה להציג את המוצר שלה והשימוש החדש בו.

לאחר שכל קבוצה תציג את המוצר נעבור על כל השלבים כפי שנדרשה כל קבוצה להעלות על הכתב ושוב אכתוב על הלוח את עיקרי הדברים

איך הרגשתם? מישהו רוצה לשתף?

מה ניתן ללמוד על מוצר כשמוסיפים לו חפץ נוסף?

מעולה, ואתם צודקים, לעיתים אפשר לשדרג מוצרים וכן ע”י חיבור 2 מוצרים קיימים להמציא פטנט חדש או חפץ בעל שימוש חדש ושונה.

כמו כן נתייחס לנושא המספר 12 (ניתנו למשימה 12 דקות) –

מישהו יכול לשער למה נתתי לכם דוקא 12 דקות?

12 חודשים ברישום פטנט פרוביזורי וברישום קבוע יש שנה לרישום במקומות נוספים בעולם.

התנסות 2 – תחרות

לאור הרא היהודי שממציא לנו פטנטים המדינה החליטה להשקיע בממציאים  ובחיפוש אחר הפטנט הלאומי.

לפניכם 8 דקות כל אחד יקבל מס’ חפצים ואביזרים מהם עליו לבנות המצאה

כעת על כל אחד לעמוד בפני כולם ולהציג את המצאתו ולמה כדאי לנו לבחור בה ולהסביר מהי החדשנות במוצר החדש?

תיערך הצבעה חשאית לפי שם ההמצאה על גבי פתקים.

מישהו רוצה לשתף איך הרגיש עכשיו?

בזמן שחשבתם ובניתם פטנט על מה חשבתם?

על כך שיש צורך בחדשנות? נעזרתם בפיתוח בפטנטים שכבר קיימים? חשבתם כבר למי ניתן לפנות ולגיס. חברות בתחום?

חיבור לשטח

אז עכשיו כל אחד ואחד מכם יכול לחשוב ולבצע לבד. לקחת את הרעיון שיש לו בראש ולנסות לממשו באופן נכון שלא יזיק לו וכל אחד יכול להשכיל איך להתמודד ולהתקדם כי הלו כל אחד רוצה להצליח עם פטנט ואולי להצליח כלכלית ולהתעשר.

הפסקת צהריים – 45 דקות

 

פטנטים – סדנת פטנטים

מושב 4

בכניסה ישמע שיר הפטנטים בביצועו של אורי זוהר – המטרה אחרי ארוחת הצהרים להחזיר אותם לנושא…

לידע כללי דוגמאות לפטנטים ישראליים שהצליחו בעולם: עגבניות שרי, ICQ, טיל החץ, טפטפות, אפיליידי

סימולצייה

נתחלק ל 4 קבוצות

על כל קבוצה לחשוב כיצד ניתן לבנות מכשיר שיגרום לעגלת תינוק להתנדנד.

הרעיון – מנדנד עגלה

המצאה – כיצד לעשות זאת וקיימות הרבה המצאות ושיטות לנדנוד עגלה

המצאה – כיצד לעשות זאת

דיון במליאה – כל קבוצה מציגה את הפטנט שלה  כיצד יפעל מהי החדשנות ואני אציג בפניהם מס’ פטנטים הקיימים כמנדנדי עגלה

קיימים כ 12 פטנטים (אם לא יותר) למנדנד עגלת תינוק: – לצרף תמונות או שרטוטים

מכשיר קטנטן העומד על הריצפה ומתחבר לגלגל העגלה

יש ידית המתחברת לידית העגלה ומתחברת לקיר

יש משטח גדול על הריצפה עם מסילה שמתחבר לתחתית העגלה

חשוב בנוסף לשים לב כי מעבר לחדשנות חשוב שהפטנט יהיה נוח לשימוש לדוג’ מנדנד הדורש חיבור לקיר מחייב קיר תומך בסביבת העגלה. הכי נוח כשהפטנט קטן וקומפקטי וניתן לקחת אותו עמנו ואינו מסורבל לשימוש. יכולת הפשטות בפטנט היא גדולתו.

חשוב בנוסף לשים לב כי מעבר לחדשנות חשוב שהפטנט יהיה נוח לשימוש לדוג’ מנדנד הדורש חיבור לקיר מחייב קיר תומך בסביבת העגלה. הכי נוח כשהפטנט קטן וקומפקטי וניתן לקחת אותו עמנו ואינו מסורבל לשימוש. יכולת הפשטות בפטנט היא גדולתו.

בואו נחשוב אחריח שנגיש בקשה לפטנט נדנוד עגלה כיצד נמשיך לקדמו?

למי כדאי לפנות?

כדאי לפנות לחברות המייצרות עגלות תינוקות, מוצרים וצעצועים לתינוקות, לבעלי ממון שונים, לרשתות גדולות המוכרות עגלות ילדים ומוצרים נלווים…

אבל לא לשכוח לא לפנות אליהם לפני שהגנו על הרעיון באופן הרמטי.

תרשים זרימה

רעיון

הס.ד.ר= הסכם סודיות, דוח חיפוש, רישום

(הסדר הנכון להצלחה)

רישום קבוע/זמנ/ PCT

תאריך בכורה

אישור בקשה ומספר

מכירה, גיוס משקיעים, פיתוח, בניית אב טיפוס, פרסום, שיווק

מה לקחתי:

כעת כל אחד יחלוק עמנו איך היה לו היום האם אני ו/ או החומר עליו דיברנו סייע לכם ואם אתם חושבים שכעת תוכלו להתקדם עם הרעיונות שיש לכם או יהיו לכם?

משוב

האם סדנא זו עמדה בציפיות?

יש נושאים שלא נגענו בהם והייתם רוצים?

האם החומר הועבר באופן בהיר וברור?

משוב ספציפית על מעביר הסדנא: בהירות, יחס, ענה והתייחס לשאלותיכם,

הצעות לייעול

שיר הפטנטים
אורי זוהר
מילים: חיים חפר
לחן: מל קלר

לא מדינה נידחת
לא משק לא מפוקפק
הארץ מתפתחת
בצעדי ענק.
זה עסק יסודי!
מספיק עם סנטימנטים!
הראש היהודי
ממציא לנו פטנטים!
למן התנאים ועד הדווקאים
עוד לא היה מן דור כזה של ממציאים!

קחו למשל –
המצאה יוצאת מן הכלל
כמו:
השמן, השמן, השמן המזוקק
הוא על ידי מעבדה נבדק
ויש בו אי בי סי ודי
השמן שמן זית יהודי.

כן הפרוצס הוא מדויק
השמן המזוקק
אל קיבתך יורד חלק
השמן המזוקק
באופן כימי הוא מופק
השמן המזוקק
אמא אמא תני לי רק
שמן שמן שמן מזוקק!
אכן זה פטנט חכם
פטנט הפוקח עיניים
כי אפשר לרמות רק בני אדם
אך לא את בני המעיים!

לא מדינה נידחת…

קחו למשל
המצאה יוצאת מן הכלל
כגון
זלמן תנור לבית
לחורף וגם לקיץ
מיכל כפול ופלסטי
שומר על צבע הנפט
הפתיל שהוא אלסטי
אחורה מתכופף
לכל עקרת בית קל לה
לא תאמין, לא תאמין.
כי השסתום שלו למעלה
לא תאמין, לא תאמין.
סובב את הכפתור תחילה
הנפט מרטיב את הפתילה
תדליק עם גפרור
תסס.. תס… תס…
זה בוער זה בוער זה בוער
כי זלמן זה זלמן
מה יש לדבר
כי זלמן תמיד
הוא הטוב ביותר.

לא מדינה נידחת…

קחו למשל
המצאה יוצאת מן הכלל
כגון
תריס זז
תריס עף
תריס רץ
תריס בום
הוא נפתח עם סבוב הידית ימינה
הוא נוסע על גלגל ונוסע על שינה
לתריס הזה שלושה סוגים של צלליות
התריס הזה שובר קרנים אולטרה סגוליות
תפסיק לשבור את הקרנים
תריס כזה קנית באושר זכית
תריס זז
תריס עף
תריס רץ
תריס בום
זה גדול זה עצום

 

 

פטנטים - פטנט כדורסל מגנטי

פטנטים – פטנט כדורסל מגנטי

 

 

 

 

 

 

 

פטנטים – צור קשר

טלפון  

077-323-70-5

פטנטים - מתקן כדורגל מיניאטורי אלקטרו-מגנטי

פטנטים – מתקן כדורגל מיניאטורי אלקטרו-מגנטי